Laren - Braamt

Go Ma Ma Co gaat wandelen over het Pieterpad

24 april 2014: Laren - Vorden Romantische variatie op een Hollands thema

Na bijna 3 jaar wandelen bereiken we vandaag de helft van het Pieterpad en komen we aan in Vorden, een vriendelijk dorpje in de Achterhoek. De mensen zijn nauwelijks te verstaan maar een gemompelde groet doet het overal goed dus we mompelen hier vrolijk mee. Boekje 1 lezen we vandaag uit. Morgen gaan we verder in boekje 2. Omdat we geregeld samen aan de wandel zijn, raken de onderlinge gewoonten ingeburgerd; Corine is van de route, de auto en de vertrektijd. Marianne is van de koffie met wat lekkers voor onderweg en Marinde neemt de thee en koek mee om tijdens de wandeldag te verorberen. Verder hebben we elk een stuk fruit mee om aan het einde van de dag te eten op het 'appelbankje' dat we elke keer weer tegenkomen. Marianne is degene die de tekentang bij zich heeft en de föhn zit standaard in Marinde's koffer. Corine zoekt de meest leuke B&B's voor ons uit en Marinde zorgt voor het contante geld waarmee men meestal betaald wil krijgen. Marianne kent de nummers van de bus, treinperron, belbus, regiotaxi of andere belangrijke cijfers die we nodig hebben. Wat hebben we het getroffen met elkaar!

Maar goed, enkele maanden geleden hebben we deze wandeldagen al vastgelegd en we konden toen niet vermoeden wat een heerlijk voorzomer weer het zou zijn. Wat een bof! Corine en Marianne halveren de pijpen van hun afritsbroeken zelfs. Regenjassen, jassen en sjaals blijven in de auto op P&R bij station Vorden achter en via de trein en bus reizen we naar het startpunt Laren. Onderweg zien we veel vee in de weilanden staan, koeien in kleuren en maten, paarden en geiten. Daar houden wij van. De variatie in landschap en wandelpad is groot deze dagen. Een groot gedeelte van de route is onverhard en dat zijn meestal de leukere stukken van de uitgezette wandeling. De route gaat dwars door groene glooiende heuvels en voert ons door bosrijke stukken.

Af en toe een poosje schaduw is zelfs wel lekker! Het is een rijk historisch gebied, getuige de landgoederen die tezamen de 8-kastelen-tocht vormen.

We hebben elkaar al een poosje niet gesproken en halen de schade deze dagen dubbel en dwars in. Zo elkaar ons wel en wee vertellend, staan we stil bij ons drukke dagelijkse bestaan. Mmm, twee dagen rust is wel héél fijn. Een van de leuke uitstapjes op deze route vandaag is de theekoepel van Staring bij Lochem.

Wat een heerlijke plek om je theehuis neer te zetten, gedichten te lezen en te genieten van het weidse uitzicht. Het voetveer over het water van De Berkel bedienen we zelf met een trektouw. Wij genieten er onze lunch. Dit gebied, De Graafschap, kenmerkt zich door beekdalen en de afwisseling van akkers, gras en bossen. Hoogteverschil tussen hooggelegen akkers en laag gelegen wandelpad levert mooie plaatjes op.

Aan het einde van de dag doemt er in de verte een grijze lucht op en nét op tijd arriveren we in het 'deftige' Vorden.

8 juni 2011: Vorden - Zelhem Jubileum, Kennismaking, Ezel

De drie dames gaan met enige regelmaat een dagje op stap en vanwege ons 10-malig jubileum organiseert Corine een tweedaagse voor Marianne en Marinde. Spannend! We blijken een route van het Pieterpad te lopen en al snel zijn we het helemaal eens met elkaar; dit houden we erin! Dit zijn minivakanties met een maximaal effect qua rust en bijkomen. Heel slim heeft Corine de tweede dag geen complete route van het Pieterpad ingepland maar een lokale rondwandeling in gezelschap van een ezeltje. Deze is zo gewillig dat hij onze tassen en picknicklunch draagt. Inmiddels zijn we drie jaar en veel fijne wandeldagen verder: we zijn op de helft van de route en kijken uit naar het tweede deel van het Pieterpad!

25 april 2014: Zelhem - Braamt Lieflijk Graafschap, Warm, Water

Voor ons wandelaars staat er speciaal een picknicktafel klaar. Het sanitair wordt geïnspecteerd en van een heel dikke voldoende voorzien!

We houden bijna niet op met foto's maken; het ene uitzichtplaatje is nog mooier dan het andere. Onderweg passeren we van alles en nog wat; een sluis, een snelweg, een rundvleesfokkerij, een geitenschuur, een camping, bos, weiland, oude boerderijen, kasteel, watertjes, bruidspaar, boomhut, enz enz. Ondertussen worden we vermaakt door een vogelkoor dat de hele dag door muziek voor ons maakt.

In Braamt aangekomen blijkt de plaatselijke kroeg onvoldoende klandizie te hebben gehad om te kunnen blijven voortbestaan. Er staat alleen 'het witte huis', een uitspanning waar je een biertje kunt drinken, eenvoudig kunt eten of je lokale feestje kunt vieren. De eigenaar maakt zich niet druk en serveert op het gemakje ons welverdiende Duitse biertje.

We merken dat het fijn is om naar de auto toe te lopen en daarom parkeren we in Braamt en gaan we terug naar Zelhem met de bus. Zoals op elke routedag, ontmoeten we ook vandaag andere Pieterpadwandelaars. Na een kort praatje met hen en een bliksembezoek aan een toilet gaan we van start. De korte broek en t-shirts voldoen vandaag en met frisse pas gaan we van start. De route vandaag is zo mogelijk nog mooier en lieflijker dan die van gisteren. We lopen via Doetinchem naar het Montferland. Wat een rust en ruimte genieten de mensen hier toch. Hier en daar zijn lokalen wel in voor een praatje; zo vertelt de man in Braamt ons dat een prachtige vrijstaande villa met zo'n 600 m2 hier een vraagprijs kent van rond de twee-enhalve ton. Tjonge, daar koop je in het westen van Nederland hoogstens een tussenwoning voor.

Een van de lastige onderdelen van het maken van dit pad is het omzeilen van snelwegen en grote vaarroutes. Vandaag lopen we onder de snelweg door via een smalle veelgebruikte autotunnel. Het werkt maar we zijn blij dat we heelhuids de andere kant bereiken.Precies rond lunchtijd arriveren we bij camping De Slangenburg. Een camping die in dit voorseizoen vooral 50+ers herbergt en in een oude boomgaard is gesitueerd.